Forum

Her kan du stille spørgsmål til de pædagogiske konsulenter hos eVidenCenter om fjernundervisning. Vi har i en årrække arbejdet med fjernundervisningsdidaktik og pædagogik, og vi vil forsøge at hjælpe dig på bedst mulig vis.

Hvis ikke vi har svaret på dit spørgsmål, så vil vi forsøge at henvise til relevante parter – og alle brugere af dette forum er mere end velkomne til at byde ind med svar.

Derudover opfordrer vi også alle fjernundervisere, pædagogiske vejledere og andre med erfaring på området til at komme med gode råd og tip til fjernundervisning: Det kan være kendskab til gode it-værktøjer, pædagogiske råd og/eller deling af aktivitetsbeskrivelser og forløb.

Med andre ord håber vi på, at dette forum i den kommende tid kan blive et fælles forum for oplysning og sparring om fjernundervisning.

Notifications
Clear all

Mine elever laver ingenting! Eller gør de?  

 
 Søren Jørgensen

Hvad laver mine elever? Laver de overhovedet noget? Og laver de det, jeg havde tænkt? 

 I fjernundervisning oplever vi at have ganske lidt føling med eleverne – meget mindre end vi er vant til. Naturligvis kan vi ikke føle vores elever - se deres reaktioner, mærke deres frustrationer og opsøge dem, der har brug for hjælp, før de selv har erkendt det – for vi er ikke sammen i tid og sted. 

 

Screencast...  

Først og fremmest findes der jo værktøjer, der giver dig mulighed for at følge med over skulderen hos dine elever. Prøv at lade eleverne optage deres eget arbejde med ex screencast-O-matic, klassiske smartpen-hack på en trefod eller PPT Optagelse. Det gør det muligt for eleverne at vise dig, hvordan de har løst de opgaver, du stiller. De laver en video, når det passer dem, og du forholder dig til den, når det passer dig.  

 

Processkrivning... 

Et godt “gammeldags” Google Dokument er altså heller ikke at fornægte. Det stiller naturligvis krav til dine elevers skriftlighed (og det skal passe med dine mål for undervisningen og dine elevers læring), men det er en gylden chance for dig og dine elever til at gå ind i processkrivningsforløb (woop woop!).  

 

Konference og skærmdeling... 

Med tjenester som Zoom, Skype, Microsoft Teams video chat eller gamer-favoritten Discord, r dine elever mulighed for at dele skærm med dig og fremvise deres arbejde live. I skal være online på samme tid, men formatet tager toppen af det præstationspres, som godt kan hæmme nogle elever, der laver screencasts (se ovenfor). 

 

E-læringsdidaktik...

Hvis du tænker, at du trods alverdens it stadig har problemer med at følge med i, hvad dine elever laver i fjernundervisningen, kan det jo også skyldes, at de ingenting laver! Og det kan meget vel have noget at gøre med, at du ikke er hos dem på samme måde, som de er vant til.

At sidde alene påvirker motivationen, det udfordrer evnen til at fokusere, og troen på egne formåen kan svigte: ugeskemaer og dagssedler bygger sig hurtigt op for de elever, der ikke selvformår at strukturere dagen og en skoleuge, og i sidste ende kan det meget vel gå ud over produktiviteten – og så begynder du at fatte mistanke: mine elever laver ingenting!

Prøv med lidt grundlæggende didaktik og start fx med at analysere din målgruppe: hvad er deres forudsætninger, fx mht. til studiekompetencer og it-evner. Måske kommer du frem til (som så mange undervisere), at elever i fjernundervisning rent faktisk arbejder mere, hvis arbejdet klippes op i mindre og flere bider, korte deadlines og en synlig struktur med tydelige rammer, formål og mål. Kig også indad – har du som underviser skruet lidt op for antallet af opgaver og elevaktiviteter, også for “at være på den sikre side”?  

 Bemærk, at en klar plan med relativt mange milepæle ikke behøver at være et styret forløb uden plads til differentiering. Tilbyd forskellige opgaver at vælge mellem, eller del dine elever op., Sstil dem forskellige opgaver og lad dem give hinanden tilbagemeldinger, så du ikke står alene med den del.

 

Søren, eVidenCenter

This topic was modified 3 months ago by admin
Quote
Posted : 22/03/2020 6:38 pm

Leave a reply


Preview 0 Revisions Saved
Share: