e-Læringsværktøjer
På disse sider kan du finde inspiration til, hvordan du kommer i gang med at anvende e-læringsværktøjer i din undervisning. Vi har valgt at inddele beskrivelserne i otte kategorier:
- Procesværktøjer
- Diskussionsværktøjer
- Evalueringsværktøjer
- Formidlingsværktøjer
- Fælles skriveværktøjer
- Kommunikationsværktøjer
- Kreative, skabende og udforskende værktøjer
- Præsentationsværktøjer
De fleste af værktøjerne kan anvendes til langt mere end det, deres placering her antyder. Det kommer helt an på den didaktiske ramme. Der kommer løbende nye interessante e-læringsværktøjer. Så denne oversigt er blot et udpluk af de pt. hyppigt anvendte.
NB: Vær opmærksom på at brugerne ikke deler personlige og personhenførbare oplysninger ved brug af værktøjerne.
Beskrivelser af e-læringsværktøjer
Vi beskriver dem ud fra tre punkter:
- Den overordnede kategorisering, og hvorfor værktøjet kategoriseres som sådan.
- Understøttelse af læringsformer, som beskriver hvilket læringsformer e-læringsværktøjet kan understøtte.
- Eksempel på inddragelse af værktøjet i undervisningen, og hvordan man som underviser har mulighed for på en enkel måde, at komme i gang med at bruge værktøjet.
E-læringsværktøjerne kan ud over de tre punkter, også indeholde en kort beskrivelse af værktøjets praktiske tilgængelighed, video tutorials m.m.
Opdeling i e-læringsværktøjer og e-læringsmaterialer
Vi skelner mellem to værktøjer og materialer: E-læringsværktøjer er digitale redskaber, som, indsat i en konkret didaktisk og pædagogisk sammenhæng, bidrager positivt til læringen. De er ikke i sig selv opbygget ud fra didaktiske overvejelser, men må sættes ind i en sådan sammenhæng af den, der anvender dem. E-læringsmaterialer er derimod bygget op omkring en bestemt pædagogik og didaktik. Udvikleren af materialet har indarbejdet pædagogiske og didaktiske elementer i materialet. E-læringsmaterialer skal naturligvis også tænkes ind i en sammenhæng, men ofte er det i højere grad materialerne, der styrer konteksten end omvendt. Du kan læse mere om læringsformer i den eDidaktiske Overvejelsesmodel