IT i pædagogisk praksis
  • Forside
  • Fjernundervisning
  • e-Læringsværktøjer
  • Search
  • Menu Menu

e-Læringsværktøjer

På disse sider kan du finde inspiration til, hvordan du kommer i gang med at anvende e-læringsværktøjer i din undervisning. Vi har valgt at inddele beskrivelserne i otte kategorier:

  • Procesværktøjer
  • Diskussionsværktøjer
  • Evalueringsværktøjer
  • Formidlingsværktøjer
  • Fælles skriveværktøjer
  • Kommunikationsværktøjer
  • Kreative, skabende og udforskende værktøjer
  • Præsentationsværktøjer

De fleste af værktøjerne kan anvendes til langt mere end det, deres placering her antyder. Det kommer helt an på den didaktiske ramme. Der kommer løbende nye interessante e-læringsværktøjer. Så denne oversigt er blot et udpluk af de pt. hyppigt anvendte.

NB: Vær opmærksom på at brugerne ikke deler personlige og personhenførbare oplysninger ved brug af værktøjerne.

Beskrivelser  af e-læringsværktøjer

Vi beskriver dem ud fra tre punkter:

  • Den overordnede kategorisering, og hvorfor værktøjet kategoriseres som sådan.
  • Understøttelse af læringsformer, som beskriver hvilket læringsformer e-læringsværktøjet kan understøtte.
  • Eksempel på inddragelse af værktøjet i undervisningen, og hvordan man som underviser har mulighed for på en enkel måde, at komme i gang med at bruge værktøjet.

E-læringsværktøjerne kan ud over de tre punkter, også indeholde en kort beskrivelse af værktøjets praktiske tilgængelighed, video tutorials m.m.

Opdeling i e-læringsværktøjer og e-læringsmaterialer

Vi skelner mellem to værktøjer og materialer: E-læringsværktøjer er digitale redskaber, som, indsat i en konkret didaktisk og pædagogisk sammenhæng, bidrager positivt til læringen. De er ikke i sig selv opbygget ud fra didaktiske overvejelser, men må sættes ind i en sådan sammenhæng af den, der anvender dem. E-læringsmaterialer er derimod bygget op omkring en bestemt pædagogik og didaktik. Udvikleren af materialet har indarbejdet pædagogiske og didaktiske elementer i materialet. E-læringsmaterialer skal naturligvis også tænkes ind i en sammenhæng, men ofte er det i højere grad materialerne, der styrer konteksten end omvendt. Du kan læse mere om læringsformer i den eDidaktiske Overvejelsesmodel

MENU

Procesværktøjer

  • Jamboard
  • Padlet
  • Google Docs
  • MindMeister
  • Blog

Diskussionsværktøjer

  • Flipgrid – videoværktøj
  • Tricider
  • Wonder

Evalueringsværktøjer

  • Edpuzzle – videoværktøj
  • Socrative
  • Kahoot!
  • Google Analyse og Microsoft Forms

Formidlingsværktøjer

  • Anchor Podcast
  • Blog
  • Twitter
  • Weebly

Fælles skriveværktøjer

  • Google Docs
  • Wiki

Kommunikationsværktøjer

  • Google Hangout
  • Twitter
  • Facebook

Kreative, skabende og udforskende værktøjer

  • Canva
  • Scratch

Præsentationsværktøjer

  • Thinglink
  • PowerPoint
  • Prezi

eVidenCenter
– Det Nationale Videncenter for e-læring
c/0 Aarhus Business College

Sønderhøj 9
8260 Viby J
Tlf: 89 36 33 33
Mail: info@evidencenter.dk

 

 

 
Hjemmesiden er lavet med:
Creative Commons Kreditering-Ikkekommerciel 2.5 Danmark-licens

Bliv inspireret
Besøg også disse sider:

  • Den e-didaktiske overvejelsesmodel
  • Visualiseringsdesign
  • eDidaktisk Mooc
  • Computational Thinking
  • eVidenCenter

 

 

 


 

Scroll to top