IT i pædagogisk praksis
  • Forside
  • Fjernundervisning
  • e-Læringsværktøjer
  • Search
  • Menu Menu

Hvad er Google Docs?

Google Docs er et gratis skrive- og procesværktøj, som er en del af Googles applikationspakke, sammen med Sheets, Slides og Analyse. Google Docs indeholder mange af de samme skrivefunktioner, som man også kender fra Microsoft Word, men da Google Docs er et online værktøj, giver det nogle andre muligheder end i Word.

Google Docs som online værktøj giver mulighed for, at flere kan arbejde sammen i det samme dokument. Det vil sige, at flere forfattere kan skrive i et dokument simultant, og se hinandens indtastninger mens de sker. Samtidig kan dokumentet tilgås fra alle enheder.
Samarbejdsfunktionen giver muligheder for at samarbejde omkring skriveprocessen, og kan bl.a. bruges i forbindelse med procesorienteret samskrivning eller synkron skriftlig vejledning mellem underviser og den studerende.
I Google Docs er der også en chatfunktion, som kan bruges, mens der bliver skrevet simultant i et dokument. Alle dokumenter bliver automatisk gemt på Google Drev, og man skal derfor aldrig bekymre sig om at få gemt dokumentet.

Google Docs og læringsformer

Google Docs kan som samskrivnings- og procesværktøj understøtte en socialkonstruktivistisk læringsform, hvor de lærende arbejder sammen i det sammen dokument. Her kan de lærende skrive, komme med forslag, rette og diskutere den stillede opgave, alt sammen for at løse opgaven i fælleskab.
Der er et fælles stillet mål med den opgave, som de lærende skal arbejde med i Google Docs, og opgaven løses i fællesskab. Dette fællesskab indbefatter også underviseren, der indgår på samme vilkår som de lærende med at løse opgaven. Kommunikationen er polyfonisk, og foregår i dokumentet gennem de forskellige kommunikationsværktøjer som chat og kommentering.

Google Docs i undervisningen

Google Docs lægger som sagt op til, at de lærende kan samarbejde i skriveprocessen både synkront og asynkront. I undervisningen kan Google Docs også bruges som fællesprojekt, hvor de lærende kan komme med forskellig ideer, refleksioner og holdninger. Underviseren kan så løbende samle op på de lærendes indlæg i dokumentet, og bruge indlæggene løbende i undervisningen. Google Docs kan også bruges ud fra samme struktur som et mindmap, hvor de lærende løbende tilføjer relevante begreber og emner til forløbet. Til sidst i forløbet kan dokumentet bruges som et udgangspunkt for en evaluering eller en faglig opsamling på forløbet. Mindmapværktøjet MindMeister er blevet integreret med Google Docs, så en liste i punktform i Google Docs enkelt kan eksporteres direkte til MindMeister, hvorfra der kan arbejdes videre med punkterne.

Eksterne henvisninger

For at anvende Google Docs er det nødvendigt, at den enkelte har en Google-konto. En sådan kan oprettes gratis her. Derudover kræver det, at de personer som skal samskrive, deler de relevante dokumenter med hinanden. I introduktionen, som der linkes til herunder, kan du se hvordan, man deler dokumenter med andre.

Temahæfte: Processkrivning

Hjemmeside om processkrivning

MENU

Procesværktøjer

  • Jamboard
  • Padlet
  • Google Docs
  • MindMeister
  • Blog

Diskussionsværktøjer

  • Flipgrid – videoværktøj
  • Tricider
  • Wonder

Evalueringsværktøjer

  • Edpuzzle – videoværktøj
  • Socrative
  • Kahoot!
  • Google Analyse og Microsoft Forms

Formidlingsværktøjer

  • Anchor Podcast
  • Blog
  • Twitter
  • Weebly

Fælles skriveværktøjer

  • Google Docs
  • Wiki

Kommunikationsværktøjer

  • Google Hangout
  • Twitter
  • Facebook

Kreative, skabende og udforskende værktøjer

  • Canva
  • Scratch

Præsentationsværktøjer

  • Thinglink
  • PowerPoint
  • Prezi
Creative Commons-licens  Dette værk er licenseret under en Creative Commons Kreditering-Ikkekommerciel 2.5 Danmark-licens - Enfold Theme by Kriesi
Scroll to top