Hvad er online læringsressourcer?
Online læringsressourcer defineres i denne sammenhæng som online læringsaktiviteter og -materialer, der i sammenhæng udgør en læringsressource. Begrebet anvendes derfor bredt og er tænkt som læringsressourcer, en underviser selv sammensætter til sine elever, fx ved brug af eksisterende didaktiseret materiale, udvikling af egne materialer (video, tekst, opgaver mv.) kombineret med andre aktiviteter.
Forlag og andre aktører tilbyder en række online lærebogssystemer og materialer til brug i undervisningen, som undervisere kan anvende. Ressourcer, som i mange tilfælde kan tilbyde et fagligt supplement til undervisningen.
Der er dog også rig mulighed for undervisere selv at udarbejde læringsressourcer til egen undervisning tilpasset målgruppen, organiseringsform samt til at støtte forskellige læringsformer.
Online læringsressourcer i undervisningen
En underviser kan eksempelvis anvende den eDidaktiske Overvejelsesmodel som didaktisk planlægningsredskab i forbindelse med overvejelser om inddragelse af e-læringsmaterialer og værktøjer, og derefter anvende Visualiseringsdesign i arbejdet med at træffe velovervejede valg af modaliteter – altså af tekst, grafik, foto, animation, video etc.
Derudover kan undervisere, som har adgang til online samarbejds- og læringsplatforme (se samarbejdsplatforme) også selv udvikle små læringsmoduler.
Eksempel på et didaktiseret læringsmodul
Mat-didaktik.dk/undersoegende-matematik
Dette eksempel viser et online didaktiseret modul/emne, som den deltagende kan arbejde med selvstændigt med – med mulighed for vejledning. Det er baseret på en praksisnær tilgang og består af:
- Introduktion
- Læringsmål
- Forslag til arbejdet med emnet
- Scenarie
- Øvelser
- Opgaver
- Materialer.
Evalueringen foregår gennem kommunikation med vejleder i et forum.
Opbygningen skal sikre, at den lærende selv kan arbejde med indholdet på forskellige måder og i eget tempo. Din målgruppe er selvfølgelig styrende for opbygningen af et online modul, men ovenstående kan inspirere til, hvordan et didaktiseret online modul kan se ud.
E-læringsaktivitet/e-tivity
Professor Gilly Salmon har i en årrække arbejdet med den gode, pædagogisk velfunderede online, undervisning. På hendes hjemmeside kan undervisere finde inspiration til online undervisning og rammesætning af online aktiviteter.
Bemærk, at en stor del af hendes arbejde kræver en særlig metodik og tilrettelæggelse, men der er stadig nogle generelle anbefalinger, undervisere kan lade sig inspirere af.
Gilly Salmon har blandt andet beskrevet, hvorledes en e-læringsaktivitet (e-tivity) kan udformes. Se https://www.gillysalmon.com/e-tivities.html
Henvisninger
- Den eDidaktiske Overvejelsesmodel – et redskab til undervisere, der skal planlægge, gennemføre og evaluere forløb med e-læring.
- Visualiseringsdesign.dk – et site til undervisere, der skal træffe velovervejede valg af modaliteter – altså af tekst, grafik, foto, animation, video etc.
- https://www.gillysalmon.com/ – Gilly Salmons website om online undervisning og vejledning mm.
Værktøjer og programmer
- Multimodale tekster – inspiration og henvisning til diverse digitale programmer og værktøjer, som kan inddrages i undervisningen.
- AU Educate – en række vejledninger med mere til brug af it i undervisningen