Hvad er Tricider?
Tricider er et gratis værktøj, der både kan bruges som diskussionsværktøj og som værktøj til forberedelse, hvor de lærende engagerer sig i et emne allerede inden undervisningen begynder. Værktøjet er bygget op omkring et kommentarsystem, hvor de deltagende kan komme med deres syn på et emne / svar på et spørgsmål, hvorefter de kan kommentere, samt stemme, på de andre deltageres kommentar.
Tricider og læringsformer
Tricider kan understøtte en socialkonstruktivistisk læringsform og facilitere et kollaborativt samarbejde mellem de lærende og underviseren. Tricider kan bruges som procesværktøj, hvor emner diskuteres polyfonisk og alle bidrager med indhold, viden og diskussioner. De lærende kan selv oprette emner til diskussion og værktøjet gør det dermed muligt at inddrage de lærende i valg af stof og indhold i undervisningen. Tricider gør det muligt, i fællesskab, at rammesætte en undervisning, der tager udgangspunkt i de lærendes behov og forudsætninger.
Tricider i undervisningen
Tricider kan anvendes med det formål at samle spørgsmål og kommentarer til et emne op, så underviseren i forlængelse heraf kan svare på de lærendes udestående spørgsmål. Underviseren kan f.eks. oprette diskussion/emne som forberedelse til næste undervisningsgang, så de lærende har haft mulighed for at forholde sig til emnet på forhånd. Tricider kan også bruges som værktøj til at tage beslutninger i fællesskab. Det kan være beslutninger om alt, fra valg af restaurant på studietur; til beslutninger omkring arbejdsformer i undervisnignen. Værktøjet bruges til at træne argumentation og til at arbejde med afstemning.
Eksterne henvisninger
Sådan kan Tricider bruges til diskussion og afstemning:
Sådan kan Tricider bruges til forberedelse: