Hvad er Twitter?
Twitter er et socialt medie, hvor brugerne har mulighed for at dele indhold i form af korte opdateringer, også kaldet tweets. Formen på disse tweets er på maksimum 140 tastetegn, og de er derved velegnet til korte spørgsmål og pointer samt deling af fx links. Tweets kan indeholde både links, billeder og videoer. Da Twitter ikke er anvendeligt til længere udredninger, er man tvunget til at formulere sig kort og præcist. Som bruger vælger du selv, hvilke personer du ønsker at følge, og på samme måde kan de vælge at følge dig. Når du følger en person eller organisation, vil du kunne se alle de opdateringer, som bliver lagt op. På Twitter bruges ofte hashtags (#), som anvendes som et ”metadata tag”. Det vil sige, at man kategoriserer sit tweet ind i en relevant kontekst. Hvis man laver et tweet om den danske folkeskole, vil det være relevant at bruge hashtagget #skolechat, eller hvis man skriver om dansk politik er det hashtagget #dkpol. På den måde kan alle tweets kategoriseres og ses i den rette sammenhæng med andre tweets med hashtagget.
Twitter og læringsformer
Twitter kan både understøtte en instruktivistisk og en socialkonstruktivistisk læringsform.
I den instruktivistiske form bliver Twitter til en platform for formidling af relevant viden og indhold. Her er det underviseren, der tweeter relevante artikler og videoer ud til de lærende, som de lærende skal læse eller se. De lærende kan, samtidig med at de følger underviserens tweets, også følge andre relevante personer, som de mener bidrager til emnet. Det kan være forskere, eksperter, politikere eller organisationer.
I en socialkonstruktivistisk form faciliterer Twitter et samarbejde mellem de lærende, hvor de lærende via deres egne twitterprofiler bidrager med indhold, viden og diskussioner. Alt indhold samles under et hashtag, hvor de lærende samtidig følger med og bidrager. De lærende indgår i et praksisfællesskab gennem Twitter, hvor underviserens rolle er at udvælge indhold, samt at motivere og vejlede de lærende.
Twitter i undervisningen
Twitter kan bruges i undervisningen til at skabe et fælles sted, hvor al information, viden, indhold og diskussioner foregår. Underviseren kan lægge opgaver ud til de lærende eller komme med oplæg til diskussioner, som de lærende skal deltage i.
De lærende kan på Twitter diskutere med hinanden, stille spørgsmål til underviseren eller selv tweete indhold, som er relevant for undervisningsforløbet. Ved brugen af hashtags sikres det, at alle indlæg bliver samlet ét sted, og samtidig kan underviseren løbende holde sig orienteret omkring de lærendes viden og forståelser.
Det er muligt også at lave spørgsmålssessioner, hvor eksperter kan inviteres til at svare på spørgsmål fra de lærende via Twitter. Spørgsmålssessionen kan være med til at motivere de lærende og skabe en mere direkte kontakt mellem teori og praksis.
Eksterne henvisninger
For at komme i gang med Twitter kræver det, at man opretter en individuel profil på Twitter. Herefter kan man gå i gang med at følge relevante personer, tweete og skabe de hashtags, der skal bruges i forløbet.
eVidenCenter på Twitter: https://twitter.com/e_videncenter
Artikel om undervisning med Facebook og Twitter: http://nyhederne.tv2.dk/2015-05-21-undervisning-med-facebook-og-twitter-man-faar-skabt-mere-interaktion-i-klassen
Skive Handelsgymnasiums brug af Twitter: http://www.e-pages.dk/gymnasieskolen/15/10 (s.10-15)
Guide til Twitter i undervisningen: https://educate.au.dk/fileadmin/user_upload/Twitter.pdf