IT i pædagogisk praksis
  • Forside
  • Fjernundervisning
  • e-Læringsværktøjer
  • Search
  • Menu Menu

Hvad er Wonder?

Wonder er et gratis let anvendeligt digitalt diskussions værktøj, der giver følelsen af nærvær til din online undervisning.

Her kan du lade de lærende mødes i små åbne konferencerum, som de kan bevæge sig rundt i. Værktøjet fungerer grundlæggende som en videokonference, men mødet bliver opdelt i mindre cirkler (rum), hvor eleverne kan samles op til 6 ad gangen, for at diskutere et emne. 

Wonder fungerer dermed sådan, at man kun taler sammen i små grupper. Men man kan bevæge sig frit mellem cirklerne, hvilket giver rigtig mange muligheder for, hvordan grupper bruges. Der kan deles skærm, som vi kender det fra Teams og Zoom.

Som HOST kan du lave dét, der kaldes en “broadcast”, hvor du kan tale til alle på én gang. Der kan deltage 6 personer i sådan en broadcast.

Du skal ikke registrere dig for at bruge Wonder. Du skal blot lave nyt rum, hver gang du skal bruge et – eller gemme link. Du deler rummet med de lærende, via et link og der kan laves password, så andre ikke kan deltage. De lærende kan også selv lave rum.

Wonder og læringsformer

Wonder kan især understøtte den socialkonstruktivistiske læringsform, da værktøjet lægger op til et samarbejde mellem underviseren og de lærende, hvor alle deltager aktivt i at genere indhold, perspektivere viden, stille spørgsmål og diskutere.

De lærende kan selv oprette rum til diskussion og værktøjet gør det dermed muligt at inddrage de lærende i valg af stof og indhold i undervisningen. Wonder gør det muligt, i fællesskab, at rammesætte en undervisning, der tager udgangspunkt i de lærendes behov og forudsætninger.

Wonder i undervisningen

Wonder kan bruges som klassiske grupperum, hvor de lærende skal diskutere et valgt emne. Du kan derefter vælge at lade én fra hver gruppe gå til en anden gruppe og fortælle, om deres gruppes diskussion.

Du kan lave en baggrund med felter til forskellige emner, som de lærende kan bevæge sig rundt i. Her kan de diskutere emnerne, som de ønsker og måske blive inspirerede til at åbne andre rum; med andre emner.

Cirklerne kan også bruges til afprøve idéer i en designproces; både i forbindelse med kreative fag og til at udvikle karakterer til en novelle eller et teaterstykke.  

Eksterne henvisninger

MENU

Procesværktøjer

  • Jamboard
  • Padlet
  • Google Docs
  • MindMeister
  • Blog

Diskussionsværktøjer

  • Flipgrid – videoværktøj
  • Tricider
  • Wonder

Evalueringsværktøjer

  • Edpuzzle – videoværktøj
  • Socrative
  • Kahoot!
  • Google Analyse og Microsoft Forms

Formidlingsværktøjer

  • Anchor Podcast
  • Blog
  • Twitter
  • Weebly

Fælles skriveværktøjer

  • Google Docs
  • Wiki

Kommunikationsværktøjer

  • Google Hangout
  • Twitter
  • Facebook

Kreative, skabende og udforskende værktøjer

  • Canva
  • Scratch

Præsentationsværktøjer

  • Thinglink
  • PowerPoint
  • Prezi

eVidenCenter
– Det Nationale Videncenter for e-læring
c/0 Aarhus Business College

Sønderhøj 9
8260 Viby J
Tlf: 89 36 33 33
Mail: info@evidencenter.dk

 

 

 
Hjemmesiden er lavet med:
Creative Commons Kreditering-Ikkekommerciel 2.5 Danmark-licens

Bliv inspireret
Besøg også disse sider:

  • Den e-didaktiske overvejelsesmodel
  • Visualiseringsdesign
  • eDidaktisk Mooc
  • Computational Thinking
  • eVidenCenter

 

 

 


 

Scroll to top