Hvad er Kahoot!
Kahoot er, på samme måde som Socrative, et gratis online test- eller quizværktøj, som er beregnet til at anvende i en tilstedeværelsesundervisning. I Kahoot kan underviseren helt enkelt oprette spørgsmål i tre kategorier, som hver har deres forskellige funktioner: Quiz, diskussion og spørgeskema.
Når underviseren har oprettet sine spørgsmål i en kategori, udsendes en unik talkombination, som de lærende via deres egne enheder, skal bruge for at logge ind og svare på spørgsmålene.
Underviseren afholder spørgsmålene på eksempelvis en interaktiv tavle, hvor de lærende efter at have logget sig ind fra deres enhed, kan se spørgsmålene.
De lærende kan ikke se spørgsmålene på deres enheder, men svarer ud fra, den farvekombination der passer, med det svar de vil afgive. Eksempelvis har fire valgmuligheder til et spørgsmål farverne blå, grøn, gul og rød.
Underviseren styrer tempoet i spørgsmålene, og alle kan løbende følge med på fx en interaktiv tavle eller et whiteboard, hvor det også er muligt at se svarene efterfølgende. Underviseren kan efterfølgende downloade alle svarerne i et Excel ark. Med Kahoot er det også muligt at quizze på tid, hvor deltagerne får point efter hvor mange rigtige svar de har, og hvor hurtigt de svarer rigtigt.
Kahoot! og læringsformer
Kahoot kan både understøtte både en instruktivistisk og socialkonstruktivistisk læringsform. Med en instruktivistisk læringsform er det underviseren, der stiller spørgsmålene i Kahoot, som de lærende så efterfølgende svarer på via deres enheder. Det er underviserne, der producerer spørgsmålene og kender svarene, og de lærende som, via deres svar, træner eller øver deres viden. Træningen og øvelserne kan i Kahoot have en høj karakter af konkurrence, da der indgår flere muligheder i Kahoot, for fx at give de lærende point per rigtige svar og per hurtigst afgivet svar.
Men Kahoot kan også understøtte en socialkonstruktivistisk læringsform, hvor de lærende ud fra et spørgsmål i Kahoot samarbejder og diskuterer de forskellige svarmuligheder. Der findes ikke ét rigtigt svar til det stillede spørgsmål, og det er de lærende, som i samarbejde diskuterer de forskellige muligheder. Underviseren fungerer som motivator, vejleder og konsulent, og har ikke en styrende rolle.
Kahoot! i undervisningen
Kahoot er med sit enkelte og indbydende udtryk et oplagt værktøj til at skabe variation i undervisningen og aktivere de lærende. Det kan være motivationsskabende at inddrage Kahoot i et konkurrencemoment, hvor de lærende konkurrerer på viden mod hinanden. På den måde står den tilegnede viden stadig centralt, selvom konkurrencen skaber et mere legende udtryk i undervisningen.
Kahoot kan også være med til at danne baggrund for en eller flere beslutninger, som de lærende skal finde frem til i fællesskab. Underviseren stiller et spørgsmål i Kahoot med flere svarmuligheder som de lærende efterfølgende skal diskutere. Herefter kan de lærende via deres enhed stemme om, hvilket svar de vil give på spørgsmålet. De svar med flest stemmer kan naturligt danne grundlag for nye spørgsmål, nye svar og nye diskussioner. I denne brug af Kahoot overlades meget af rummet til de lærende, hvor underviserne mere indgår som ordstyrere og facilitatorer af en kvalificeret diskussion.
Eksterne henvisninger
For at komme i gang med Kahoot skal man oprette sig som bruger på: https://kahoot.com/.
Når spørgsmålene er klar, kan de lærende via en unik talkombination logge ind på: https://kahoot.it
Vejledning i Kahoot! i undervisningssammenhæng kan findes her: https://kahoot.com/schools/how-it-works/ og https://kahoot.com/schools/ways-to-play/
Tips og tricks kan findes på: https://kahoot.com/blog/
Videovejledninger kan findes på Kahoot!s YoutTube kanal: https://www.youtube.com/user/getkahoot/videos